Sivistys. Luovuus. Vastuullisuus.

Ilmaisutaidon erityislukio

TIPPUKIVITAPAUS

Näytökset 16.-19.5.

TYKin koko perheen musikaalin liput nyt myynnissä!

Lorem ipsum dolor

Lorem ipsum

Onnea uusille ylioppilaille!

21-ryhmien kotiväen ilta

14.11. klo 18 alkaen Teamsissa

Tervetuloa TYKin upeaan KULTTUURIVIIKONLOPPUUN Pintaa syvemmälle 12.-14.4.

Tervetuloa TYKin esittelyiltaan 17.1. klo 18 – 20

TYK lukee

Lukemisen teemavuosi TYKissä on käynnissä!

Onnea uusille ylioppilaille!

Penkkarit 8.2.2024

Yhteishaku 20.2.-19.3.2024

Näkymät navigointi

Tapahtuma Views Navigation

Tänään

TYK somessa:

Viimeisenä päivänä suuntasimme kohti pääkaupunkia🤩🗽 Helsingin keskustaan päädyimme bussilla.

Ensimmäisenä ihmettelimme Senaatintoria, sitä ympäröiviä vanhoja taloja sekä tuomiokirkkoa, jonka jälkeen menimme kansalliskirjastoon.📚🤙

Kun kirjaston kaunis rakennus oli nähty, lähdimme takaisin bussillemme, joka odotti meitä auliisti. 🚌❤️

Amican tekemien herkkueväiden syönnin jälkeen edessämme oli Erottajan paloasema. Pääsimme kiertämään koko aseman ympäri ja jopa kiipeämään torniin sekä laskemaan pylvästä.😱👨‍🚒

Tornista siirryimme Kampin kauppakeskukseen, jossa oli aikaa shoppailla ja käydä syömässä. 🛍️🍔

Aika kului nopeasti ja harmiksemme meidän oli pakko lähteä kohti lentokenttää sekä lopuksi hyvästellä ranskalaiset😔✈️ #tyktre
Torstaina tutustuimme suomalaiseen kirjallisuuteen Muumien parissa ja vietimme viimeistä yhteistä iltaa suomalaisen vaihtarin luona, hyvän ruoan ja musiikin kera. #tyktre
Tiistai oli museopäivä, jolloin kävimme Sara Hildenin museossa, Näsinneulassa sekä Werstas-museossa.🖼️ Pääsimme kierrokselle myös kaupungintaloon. Illalla näytimme ranskalaisille Tamperetta🌃 #tyktre
Ranskalaiset lukiolaiset vierailivat Tykissä viime viikolla. Maanantaipäivä alkoi Rauhalassa, jossa söimme yhdessä koulun tekemän aamiaisen🥪 Aamiaisen jälkeen teimme erilaisia ice-breaker aktiviteetteja, joissa pääsi keskustelemaan kaikkien kanssa🗣️ Päivän aikana oli myös uskontoon ja psykologiaan johdatusta ja Suomen historian katsausta📚Muun ohjelman päätteeksi lähdimme Pyynikin näkötorniin munkeille😋
Tykkiläisten suurproduktio on tänä vuonna Tippukivitapaus, jonka harjoituksista Arto Jalosen kuvat ovat. Kun yhdistetään Laura Ruohosen hulvaton teksti, Anna-Mari Kähärän korvamatoja istuttava musiikki ja noin sadan tykkiläisen osaaminen ja energia, saadaan takuulla viihdyttävä esitys! Koko perheen musikaalia esitetään Teatterimontussa 16. - 19.5.2024. Tippukivitapaus kestää väliaikoineen 2 tuntia. Liput myynnissä tyk.eventiolive.fi #tyktre
Aivan hillitön Ramppikuume-festariviikonloppu takana. Palkintosade TYKin eri teatteridiplomeille huikaiseva. Ja ehkä parasta, pääpalkinto eli  Ramppikuume-pysti palaa takaisin Tampereelle. Tarkempi palkittujen lista myöhemmin.

#nuorisoseurat #ramppikuume #tyktre #tiiliteatteri #tptsällit
Tunnelmia kansainvälisen iltapäivän taekwonmu demolta! 🤩 Demon mahdollisti TYKin kanssa yhteistyössä Tampereen King Sejong-instituutti @ksitampere!
#tyktre
Viides päivä alkoi aikaisin, kun matkasimme bussilla Kööpenhaminaan. Vierailimme kattovihannesfarmilla jossa tutustuimme heidän CSA (community supported agriculture)-toimintaan jossa tuotetaan vihanneksia paikallisille perheille vapaaehtoistyöntekijöiden toimin. 🧑🏼‍🌾

Tämän jälkeen söimme lounasta ja saimme vapaasti tutustua kauniiseen kaupunkiin. Hyvästelimme tanskalaiset vaihtoparit ja kirjauduimme hostelliin. Loppuilta meillä oli vapaa-aikaa jonka käytimme kaupungin tutkimiseen. 🏙️

Koko Nordplus projekti on ollut antoisa ja olemme jatkuvasti oppineet uutta kestävästä ruokakulttuurista.🥬
Tak Danmark!🇩🇰 #tyktre #nordplus #letstalkaboutnordplus #kansainvälisyyttäkouluihin #nordplusjunior
Kirjailija Anni Kytömäki ja toimittaja Jussi Konttinen vierailivat TYKillä perjantaina. Olipa mielenkiintoista kuulla heidän erilaisista urapoluistaan sekä kirjailijan ja toimittajan työstä! ✍️

#tyktre
Torstaina Tanskan aamu alkoi tosi harmaana ja sateisena, mutta se ei haitannut, sillä teimme sisällä esitelmiä, jotka tullaan laittamaan nordplus-projektin nettisivuille.👩‍💻

Ruokailimme koulun ruokalassa, jossa ruokailu on hyvin erillaista Suomeen verrattuna. 🌮🍽️ Ruokavaihtoehtoina on aina lämmin ruoka, mutta valikoimaa löytyy myös salaattibaarista ja valmiista leivistä vitriinissä. Myös juotavaa oli vedestä ihan energiajuomiin asti, vaikka maitoa ei ollut saatavilla. 🥛🧃🥗

Kuitenkin kaakaota löytyi kahta eri merkkiä. 🤩 Isoin ero silti on se, että ruoka maksaa eikä ole ilmaista vaihtoehtoa.🤑

Ruoan jälkeen oli esitelmien esittelyn aika! Illalla oltiin keilaamassa ja viettämässä yhdessä mukavaa iltaa.🎖️🏅

Tanska-viikon kolmas päivä alkoi tutustumalla paikalliseen vihannestuotantoon! Vierailimme paikallisen pienyrittäjän vihannespellolla, jossa viljellään käsin erilaisia vihanneksia. Pääsimme itsekin istuttamaan kaalien taimia, ja lisäksi opimme uutta paikallisten pienviljelijöiden toiminnasta. 🥬🍅🥕

Lounastettuamme koululla jakauduimme pienryhmiin, joissa keskustelimme muun muassa siitä, mitä kestävä ruoka merkitsee meille ja mitä olemme alkuviikosta oppineet.

Koululta siirryimme paikalliseen nuorisotilaan, jossa meille oli järjestetty yhteistä ohjelmaa; savimuotoilua! Juttelimme ja nautimme toistemme seurasta, samalla kun loimme upeita muovailumassateoksia. ⭐️🐢 #tyktre #nordplus #letstalkaboutnordplus
Toinen päivä Tanskassa alkoi tutustumalla paikalliseen merilevän viljelemiseen tanskalaisella leväsafarilla. Kahlasimme meressä, opimme eri levistä ja meriruohoista ja maistoimme niitä suoraan merestä. 🪸

Myöhemmin menimme paikalliseen ammattikouluun oppimaan kestävää ruoanlaittoa ammattilaiskokin kanssa. Valmistimme herkullisia paikallisia sinisimpukoita ja kikhernepihvejä, joissa käytettiin mausteena levää. 🐚

Eräs tanskalainen opiskelija kutsui koko ryhmän viettämään iltaa. Pelasimme korttipelejä ja vietimme aikaa yhdessä. 👯‍♀️ #tyktre #nordplus #letstalkaboutnordplus #kansainvälisyyttäkouluihin #nordplusjunior